Aplaus pro Buggyru v Dubaji

Český průmysl a vývojový technický potenciál sklidil před Vánocemi bouřlivý aplaus ve Spojených arabských emirátech díky tahači zn. Buggyra, který v současné době představuje absolutní světovou špičku v automobilovém průmyslu.
V zemi, která se díky svému ropnému bohatství a otevřeným dveřím rozvíjí přímo raketovým tempem, probíhal od 11. do 15. prosince VII. ročník Dubai Motorshow, což je zřejmě nejprestižnější autosalon na asijském kontinentě. Český speciál pro seriál Evropského poháru trucků, vyvinutý v roudnickém Buggyra Technology Centru, během tří let ověnčený dvěma tituly evropského šampiona, však nebyl v Dubaji prezentován jen jako závodní vůz. Představoval zde ikonu nové české automobilové značky a továrny, která vstupuje na asijský trh. V Čechách jsme ještě úspěch nové značky nestačili docenit.
Autorem celého projektu Buggyra a šéfkonstruktérem vozu je Martin Koloc, který se z „enfant terrible“ českého motoristického sportu a dobyvatele závodních okruhů (má dva tituly mistra Evropy) změnil v uznávaného byznysmena a zcela uplatnil své kreativní technické nadání. „Buggyra je nositelem špičkových technologií, které jsme sami vyvinuli a vlastníme několik patentů. Určité technologie jsme převzali od jiných výrobců a skloubili s naším technickým a konstrukčním vývojem. Výsledkem je jedinečný celek,“ řekl Martin Koloc, který byl ve stánku Dubai Motorshow na roztrhání. Denně jím prošlo kolem 15 000 lidí včetně řady celebrit a první den ho navštívili i členové královské rodiny. Koloc v Dubaji se svou manželkou Giovannou trvale žije a během krátké doby získal v tomto složitém prostředí velkého byznysu respektované postavení.
ZNAČKA JDE DO SVĚTA
Kromě dvou speciálů, s nimiž jezdili piloti Gerd Körber (německá hvězda vloni obhájila evropský titul) a David Vršecký, vzbudily obrovský zájem především malé buginy, zkonstruované také v Roudnici. V arabském světě jsou stále populárnější jako „fun-cars“ pro volný čas a mladí i staří si v nich rádi „zařádí“ v písečných dunách. Ani vyšší cena není v zemi, kde jsou rodiče bohatí a svým dětem skoro nic neodepřou, překážkou dobrého odbytu. Ještě letos na jaře začne Martin Koloc stavět v Dubaji továrnu na výrobu bugin a také velkých motorů Gyrtech MK 12/002, které se už používají nejen v závodních Buggyrách, ale prosadily se už i komerčně: Kolocovy motory používá pobřežní policie SAE ve svých rychlých člunech a využívají se také pro pohon generátorů všude tam, kde lze očekávat extrémní zátěž.
V čem jsou vůz Buggyra, jeho motor a další technologie tak výjimečné, že za tři roky předčily slavné značky se stoletou tradicí, jako Mercedes, Man, Volvo, Renault, DAF a podobně, v jejichž továrnách pracují ve vývoji komerčních i závodních aut stovky lidí?
JEDINEČNOST BUGGYRY
Koloc šel zcela opačnou cestou než jiné závodní týmy, které si koupí od renomované firmy stavebnici speciálu, dělají na něm jen dílčí úpravy a snaží se o optimální nastavení. Ocelový podvozek vozu MK 001 a jeho nástupce MK 002 má zcela původní konstrukční řešení, stejně jako nápravy GT-FA002/B
a GT-RA002/P. Autorem designu první karoserie je král českých automobilových návrhářů Václav Král, druhou verzi podle náročnějších aerodynamických požadavků už dělali Koloc a hlavní konstruktér Mario Kress. Dvanáctiválcový dieselový motor Gyrtech MK 12/002-Rt11 o obsahu 12 000 ccm (4 ventily/válec) s výkonem přes 1400 HP (max. točivý moment přes 5000 Nm) je rovněž „roudnickým originálem“, pouze blok byl úplně na počátku vývoje převzat od firmy Caterpillar (z motoru o výkonu 400 HP). Zcela unikátním výsledkem vývoje auta je především vstřikování paliva GT/BUG-002 a celkový řídicí elektronický systém vozu včetně software – tam je hlavní (a přísně střežený) zdroj technického náskoku Buggyr. Odlehčený závodní speciál zrychlí z 0 na 100 km zhruba za čtyři sekundy. Brzdy, turbodmychadla, tlumiče a pětistupňová elektronická sekvenční převodovka jsou převzaty od špičkových výrobců a upraveny.
POKUS O SVĚTOVÝ REKORD
„Od začátku jsem budoval nikoli jen závodní tým, ale především automobilku. Bez vlastních technologií a unikátních řešení, které budou mít další komerční využití, by to nemělo smysl. Buggyra je jakýmsi nosičem a převodníkem našich výsledků, jejichž kvalitu podtrhuje sportovní úspěch. Dostali jsme se teď už tak daleko, že Buggyra nebude jen českou značkou, ale vzhledem k zahraničním investorům bude nadnárodní. Firma se rozrůstá. Technický vývoj bude mít stále těžiště v Čechách v Roudnici, malá vývojová střediska máme ještě ve Švýcarsku a v Anglii, ale výrobu a obchod přeneseme do Dubaje. Zatím nepočítáme s komerční výrobou kamionů, Buggyra zůstane závodním speciálem na objednávku,“ vysvětlil Martin Koloc.
Dubai Motorshow, na niž se jedenáctičlenný tým se dvěma speciály na návěsu přesunul z roudnického centra po vlastní ose během 20 dnů, však byla jen začátkem velkých aktivit značky Buggyra na Středním východě. Na 12. února je naplánován pokus o světový rychlostní rekord v kategorii kamionů (v homologaci pro závody podle pravidel FIA). „Máme v plánu dosáhnout rychlosti 302 km/h. Současný rekord je něco přes 250 km/h. Připravili jsme velkou show, závodní speciál v přímém televizním přenosu „přestrojíme“ na rekordní vůz, který už testujeme. Při rekordu bude tady, na dráze u Dubaje, sedět za volantem čtrnáctinásobný středovýchodní šampion FIA v rallye Mohammed Ben Sulayem,“ dodává Martin Koloc.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *