Telefonování přes Internet

28 Čvn

Velké americké telekomunikační společnosti jako AT&T, Deltathree, Dialpad Communications a další posílají světu vzkaz: vyřešili jsme technologii kvalitního telefonování přes internet, můžete si zřídit vlastní telefonní budku ve svém počítači.

Internet jako telefonní budka

Už v polovině devadesátých let mohli majitelé PC používat software například od společností Net2Phone nebo Newark a telefonovat z domova nebo z kanceláře přes internet. Bylo to levné, ale nepříliš kvalitní, zvuk byl chudičký, přerývaný a internetové volání se nijak dramaticky nerozšířilo. Mezinárodní internetové hovory se zvláštní předvolbou zavedl i Český telekom. Ale co do „masovosti“ využití šlo spíše o kuriozitu než o seriózní konkurenční alternativu k tradiční telefonní síti. Současná úroveň podstatně rychlejších internetových služeb a nový hardware vyřešily problémy s kvalitou a provideři tvrdí, že internetové spojení s použitím běžných telefonních sluchátek může být lepší než to konvenční a dosahovat až studiové kvality. Technologii, nazývanou voice-over-IP (VoIP), vyvíjela řada firem. První s ní přišla na trh společnost Skype. V lednu oznámila společnost Verizon, že začíná postupně nahrazovat tradiční vybavení přepínači VoIP mezi místními a dálkovými hovory. Závody o prostor na trhu se zrychlily. Společnost AT&T z Bedminsteru (New Jersey) vytvořila internetovou telefonní službu pod názvem CallVantage (zatím pro New Jersey a Texas) a ohlásila, že do konce roku „zabere“ celkem kolem stovky metropolitních oblastí. Úprava pro internetové telefonní volání je jednoduchá. Běžný telefon se připojí přes adaptér do počítače, který má pro internet zřízenu službu ADSL. V USA se nyní odehrává především debata o tom, zda internetové telefonní služby budou za stejné poplatky a daně jako konvenční telefonní sítě, nebo budou trvale zařazeny jako datové služby, které jsou levnější. Federální komise pro komunikace nastoluje i řadu dalších problémů – například jak lokalizovat uživatele, který přes internet volá tísňovou linku 911. Ozvala se i FBI, protože neví, jak „napíchne“ telefon provozovaný přes internet. Provideři VoIP (Deltathree, AT&T, Dialpad, 8×8, Voiceglo, Vonage) pochopitelně tlačí, protože potenciální uživatelé internetové telefonní služby si objednají „zboží“ většinou až tehdy, až bude ve všem jasno. Konkurenční boj mezi poskytovateli služby se však už rozjel, což je hlavním příslibem pro zákazníky, že kvalitní alternativa ke konvenční síti existuje.

Leave a Reply