Mohou Evropu zahltit čínská auta?

29 Pro

Zajímavý problém. Na letošním automobilovém veletrhu v německém Frankfurtu nad Mohanem se výrazně prezentovalo několik čínských automobilek. I když trh v nejlidnatější zemi světa z 90 procent ovládají zejména renomované evropské značky, tak originální čínská produkce vůbec nespí. Vyrábí šest milionů aut ročně a chce expandovat. Několik českých společností dostalo nabídky prodávat čínské vozy. Zajímavá je na nich kvalita i cena.

Podle informací Světa vědy dostaly nabídky na vybudování výhradního zastoupení či dealerské a servisní sítě minimálně dvě zavedené »bazarové společnosti« a nabídky se chytlo i několik dalších méně známých firem. Zatímco jedna z nich už odmítla a druhá váhá, třetí společnost pořádá v prosinci v Hradci Králové setkání potenciálních zájemců o prodej čínských vozů v ČR.

Jaké auta Čína nabízí?

U nás zná původní čínskou produkci osobních automobilů jen málo zasvěcenců. Svět vědy se prodral houštím informací a zjistil, že Čína nabízí nejméně dvacet životaschopných modelů čtyř automobilek – Geely, Chery Automobile Company, Jiangling (JMC = Jiangling Motors Company) a Brilliance Auto.
V Evropě je zatím znám jen off-road společnosti JMC pod názvem Landwind, který byl označen za vůz nevyhovující evropským bezpečnostním standardům. Prodává se v Německu za cenu kolem 470 000 Kč. Jiné testy však považují vůz za zcela vyhovující. Odpor proti čínským vozům má původ nejspíš v evropské automobilové lobby, neboť největší obava je z ceny. Vozy menší střední a střední třídy by měly být v Evropě k mání za ceny kolem 120 000 Kč. To by mohlo způsobit na evropském trhu značnou paniku. Je zajímavé, že většina čínských vozů byla po motorické a designové stránce vytvořena v Evropě. Pod několika motory je podepsána rakouská společnost AVL, pod několika designy italský návrhář Giugiaro.

Čínský mercedes

Největší obavy vzbuzuje společnost Geely, která má několik modelů menší střední třídy a střední třídy, které se svým designem podobají mercedesu. Jde většinou o auta s benzinovými motory o obsahu 1400 až 1600 ccm, jejichž standardní výbava, jízdní vlastnosti, designy i technické a výkonové parametry mají oproti běžné evropské produkci minimální ztráty. Chybí jen autorizované testy spolehlivosti (například od německého autoklubu ADAC o počtu servisních zásahů u každé značky, což je velmi respektované kritérium). Pokud se najdou v Čechách odvážlivci prodávat v konkurenci tradičních evropských značek čínské modely za předpokládané ceny (o 100 000 Kč nižší než obvykle), pak na českém trhu vznikne pěkný »fičák«.

Leave a Reply