Kdo chce práci, musí dělat

3 Bře

Touha cestovat a přitom ještě vydělat peníze je lidskou přirozeností. Poznávat cizí země a zajímavé lidi, zdokonalit se v jazyku i získat spoustu nových kamarádů chce každý mladý člověk. V ovzduší dusivé domácí nezaměstnanosti se najdou Češi, kteří zcela korektním způsobem zajišťují dobrou práci stovkám lidí v cizině. Zní to šíleně v zemi, kde středoškoláci a vysokoškoláci chodí se svými diplomy na úřad práce. České hlavy se však nevěší, české hlavy to řeší.

Vládní politika a čas připravily již spoustu lidí v Čechách o práci. Každý, kdo lidi zaměstná, by měl tudíž požívat všech možných legislativních výhod a bezesporu i úcty. Jiří Macháček žije v moravském regionu, kde je nezaměstnanost opravdu vysoká. Nečekal, až se o něj někdo postará. Naopak začal se starat sám. A ke dnešku zaměstnal kolem 1300 lidí. Podporu státních orgánů, jemu místně příslušejících, při jeho podnikání odmítá komentovat. Není prý co. Snad jen filozofickou úvahou o závisti a nepřejícnosti. Nicméně on sám působí vyrovnaným, sebevědomým a smířeným dojmem. Věci jsou, jak jsou.

Na padesáti lodích

Zajišťuje lidem práci v menších městech a větších vesnicích. Moderní, hezké pracovní prostředí, slušné zacházení, plat zajímavý. Jen se musí člověk smířit se skutečností, že ta městečka a vesnice plavou. Společnost World Cruise Center (WCC) z Prostějova totiž zajišťuje personální obsazení na zámořských lodích. Jen hlavní zaměstnavatel, Carnival, má flotilu 21 výletních lodí. Je ale několik dalších lodních společností, které se obracejí na pana Macháčka s požadavky na lidi. Celkem na padesáti lodích pracují, v drtivé většině, spokojení Češi. Fluktuace jen necelých 5 % je opravdu dobrým vysvědčením o výběru i školení lidského potenciálu.

Angličtina a školení

Bezesporu další zajímavostí, v Čechách nevídanou, je zajištění pouze prvního kontraktu na 6 až 10 měsíců. Žádné závazky nebo povinnosti WCC nepožaduje. V Praze, v Havířově a samozřejmě v Prostějově jsou pobočky, kde je možno získat podrobnější informace o pracovních příležitostech na lodích. Vstupní pohovory uchazečů se zástupci jednotlivých loďařských společností se konají v Praze v termínech podle potřeby. Základním požadavkem je znalost angličtiny, dovednosti v oboru, o který uchazeč žádá, a jeho vlastní vystupování. Škarohlídi a lidé se sklonem k rasismu (personál je složen až ze 60 národností) jsou předem vyloučeni. Dobrý zdravotní stav je samozřejmostí. „Zajišťujeme pro vybrané uchazeče absolvování potřebných námořních školení a kursů STCW 95. Protipožární, zdravotní, záchranářský a také zaměřený na společenskou zodpovědnost a osobní bezpečnost, neboť se stávají automaticky součástí posádky. A ta si musí vědět rady v každé situaci. Nepropadat panice. A hlavně vše s úsměvem,“ říká Jiří Macháček. Na lodi se dělá 8 až 15 hodin denně podle potřeby. U nás oblíbený a všemi zaměstnanci tak často citovaný zákoník práce je tudíž pouze zábavnou četbou. Turnus trvá obvykle 6 až 12 měsíců s šesti- až osmitýdenní dovolenou. „Za dobu své existence jsme neměli ani jeden soudní spor ze strany zaměstnance,“ podotýká Macháček. Nabízí výhody, které jinde nejsou. Celá odměna je vlastně ziskem, neboť ubytování a strava jsou plně hrazeny námořní společností. Další neméně důležitou výhodou je zajištění zdravotní péče, která je zcela hrazena také. „Snažím se uchazeče podmínkami raději zastrašit. Vydrží jen ti, kteří mají o práci na lodi zájem a jsou schopní,“ usmívá se Jiří Macháček. A takových Čechů je dost. To je i důvodem, proč společnost WCC stále shání další a další adepty.

Leave a Reply