Ateliér Leonarda da Vinciho nalezen

28 Led

Italským uměleckým historikům se podařil ve Florencii vpravdě senzační objev. Našli v klášteře Santissima Annunziata (Svaté Anuncitáty) ateliér geniální osobnosti renesance Leonarda Da Vinciho (1452 – 1519).

Tato zpráva obletěla 20. ledna 2005 celý svět. Autorství objevu patří Marii Carchiové, Alessandru del Megliovi a Robertu Manescalchimu, kteří v klášteře zkoumali staré fresky. Vědělo se sice z dobových záznamů, že v těchto místech býval Leonardův ateliér v letech 1500 – 1503, ale ani intenzivní pátrání nepřinesla žádný výsledek. Enormní zájem o objevení ateliéru vyvolávala domněnka, že v něm Leonardo namaloval svůj proslulý obraz Mony Lisy, nebo alespoň jeho první verzi. Dáma, která seděla modelem, se totiž jmenovala Mona Lisa Gherardiniová. Jednak rodina Gherardini měla s klášterem blízký vztah a za druhé přímo v klášteře měla svou kapli rodina Giocondi. Manželem Mony Lisy Gherardiniové byl florentský obchodník Francesco del Giocondi. Ateliér se nedařilo najít a badatelé víceméně rezignovali. Klášter Santissima Annunziata, přesněji řečeno jeho budovy a pozemky, měl totiž dva majitele. Jedna část stále patřila klášteru, ale druhá armádě, která v něm zřídila Italský institut vojenské geografie. Vojáci svou část, v níž právě Leonardův ateliér býval, několikrát přestavěli a rekonstruovali a přitom ho zazdili. Carchiová, del Meglio a Manescalchi zkoumali staré vybledlé fresky, které měl údajně namalovat Leonardův současník Vittorio de Feltre. Přitom objevili zazděné schodiště, z něhož vedl vstup z kláštera do semináře. Ateliér, skládající se z několika místností, byl objeven v prvním patře. Místnosti byly dříve užívány mnichy Servi di Maria, později sloužily k ubytování laických poutníků a hostů, pak byly poskytnuty Leonardovi. Historik renesančního umění Giorgio Vasari tvrdí, že klášter hradil náklady pobytu Leonarda a jeho žáků a v tomto ateliéru je dokonce na začátku roku 1500 navštívil neméně slavný Michelangelo Buonarotti.

Stěny místností ateliéru mj. zdobily fresky nejen od de Feltreho, ale i další, které podle Alessandra Vezzosiho, ředitele Muzea Leonarda da Vinciho, namaloval buď mistr sám, nebo jeho žáci. Některé fresky nebyly hotové, byly to spíše náčrty či studie. Jedna z nich, zachycující klečícího anděla, je podle Roberta Manescalchiho, jako „vystřižená“ z Leonardova obrazu Zvěstování, který je vystavený v galerii Uffizi ve Florencii. Manescalchi objevil i studie ptáků za letu, jimiž se Leonardo často zabýval nejen kvůli malování, ale i kvůli svým technickým vynálezům (mj. navrhl podle výsledků svých studií první létající stroj). Tyto studie jsou považovány za nezaměnitelné, pokud jde o Leonardovo autorství. Profesor Alesandro Vezzosi poněkud brzdí optimismus, že v objeveném ateliéru byl namalován obraz Mony Lisy. „Je jisté, že rodina Gherardini měla ke klášteru blízký vztah, ale jinak nic nepotvrzuje, že zde byl obraz namalován. Leonardo a Mona Lisa se tu mohli setkat, ale to je asi tak všechno, co o tom víme,“ řekl Vezzosi.

Leave a Reply