7x rychleji než zvuk

15 Dub

Americký letecký výzkum dosáhl 27. března nového špičkového úspěchu ve vývoji supersonických strojů. Experimentální letadlo Hyper X X-43A překonalo v sobotu po 14. hodině kalifornského času světový rychlostní rekord. Stroj dosáhl sedminásobku rychlosti zvuku, která se vyjadřuje jednotkou Mach (podle rakouského fyzika Ernsta Macha; 1 M = 1193,255 km/h). 7 M představuje rychlost 8352,785 km/h.

Na raketě Pegasus

Letadlo X-43A prošlo během osmi let řadou vývojových variant (dokumentují je jednotlivé snímky na této dvoustraně) a rekordní verzi postavila továrna MicroCraft Inc. v Tullahomě ve státě Tennesee. Firma Boeing Phantom Works v Huntington Beach (Kalifornie) navrhla tepelnou ochranu a palubní systémy. Pohonnou raketu Pegasus pro druhou fázi letu vyrobila společnost Orbital Sciences Inc. v Chandleru, stát Arizona. Šéfem a koordinátorem celého programu je Vincent L. Rausch. Rekord byl překonán nad Tichým oceánem. Letadlo vynesl z vojenské letecké základny Edward v Kalifornii do výše 40 000 stop (11 869,2 m) obří letoun B-52B. Po dosažení této výšky byl zažehnut motor modifikované rakety Pegasus, která měla supersonické letadlo na špici a vynesla ho do výše 95 000 stop (28 189,35 m). Stroj se pak odpojil a zvýšil svou rychlost díky vlastnímu motoru speciální konstrukce na 7M. Motor pracoval deset sekund. Letadlo pak prakticky shořelo a jeho zbytky spadly do Tichého oceánu.

První rychle shořel

Byly postaveny celkem tři identické stroje a první rekordní pokus se uskutečnil už v roce 2001. Skončil neúspěchem, letadlo se krátce po startu vzňalo a spadlo do moře. „Pracovali jsme usilovně několik let na něčem, za co jsme měli být odměněni několika sekundami šťastných pocitů, že se věc podařila. Byl to srdcervoucí zážitek, když letadlo spadlo do moře. Dlouhé měsíce jsme potom analyzovali data a hledali, co se pokazilo. Na čas nám to vzalo energii a vůli. Byla to pro nás přímo citová ztráta. Ale po téměř třech letech jsem byl stejně vzrušený jako v roce 2001. Tentokrát to dopadlo skvěle,“ říká Griffin Corpening, hlavní inženýr Drydenova leteckého výzkumného centra, který pracuje v této špičkové firmě už 12 let.

Motor SCRAMJET

Šéf projektu Vincent L. Rausch označil pokus za velmi úspěšný, probíhající podle plánu. „Může to být počátek revoluce v letectví a v dobývání vesmíru. Velmi podstatný je úspěšný test motoru se spalováním „scramjet“. Jedná se o nový způsob spalování vodíkového paliva v nadzvukových rychlostech. Dosud se něco podobného podařilo jen v laboratorních podmínkách. Udělali jsme velký krok v úsilí využít efektivní kombinaci různých pohonných technologií k dosažení vysokých rychlostí při letu v atmosféře. Získali jsme obrovské množství údajů o funkci motoru a aerodynamických dat. Při pokusu bylo letadlo řiditelné a zcela pod naší kontrolou,“ prohlásil Rausch. „Podařilo se nám vyřešit velmi obtížný problém. Motor a kostra letadla jsou integrovány v jeden celek. Strávili jsme hodně času počítačovými simulacemi a testy v aerodynamickém tunelu. Ve vzduchu nikdy žádný podobný stroj neletěl. Tzv. nadzvukový pohon, o němž hovoříme až při rychlosti na 5 M, byl zatím při atmosférickém letu nedosažitelný. X-43A je prostě něco výjimečného,“ dodal Walt Engelund, který byl zodpovědný za aerodynamická řešení supersonického stroje. Dosavadní rekord držel experimentální stroj s raketovým pohonem X-15, který dosáhl rychlosti 6,7 M. Nejrychlejším strojem s atmosférickým motorem je americké špionážní letadlo SR-71 Blackbird, které „umí“ 3,2 M.

Autor: Pavel Skramlík

Leave a Reply